Tiempo atrás me hice la siguiente pregunta, ¿se puede describir a la vida a través de quotes?
La respuesta fue afirmativa, y reuní a las citas que me parecían lo más cercano a mi visión de un estilo de vida plenamente consciente de la condición humana y de todas sus aristas, problemas y corrientes de pensamiento en constante colisión.
Pues bien, teniendo a la mano 15 citas más me propuse volver a hacer este ejercicio mental, pero ahora con un tema que siempre ha llamado mi atención: la Ciencia Ficción.
Hablar de la realidad, y absorber y compartir dosis de realismo es algo fundamental, nunca hay que dejar de hacerlo. Habiendo dicho esto, necesitamos también más ficción. Ficción que hable de lo que existe y lo que no, que nos haga atesorar a la realidad a tu alrededor e imaginar el futuro, un futuro.
¿Se puede describir a la Ciencia Ficción a través de quotes? Veamos…
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Existen maneras de hablar sobre la Ciencia Ficción, la Ficción Especulativa o el Futurismo, y es en esta búsqueda de formalismos para explicarlos que llegamos a una conclusión: las formas deben cuestionarse y transformarse constantemente, renegar de ellas si es preciso:
“SF, like rock writing, had this mixture of inferiority complex and superiority complex. SF writers loved to see SF as the one really crucial, relevant, truly contemporary form of literature. A literature of ideas, which was exactly what drew me to, the element of speculation, as well as the estrangement effect. Rock critics are just the same: they both crave that validation from the mainstream of arts criticism but they also kinda like being the renegade form.”
— Simon Reynolds.
Y es por ello que la constante intrusión de lo fantástico en el mundo real debe de contar con un cierto tipo de riesgo y salirse de cualquier zona de confort:
“Fantastika appears to be the Russian word for speculative, slipstream or science fiction. Isn’t that a gorgeous word? Fantastika. Much better than fantastique. Fantastique is arch. Fantastika is spiky.”
— Warren Ellis.
Y está propiedad de ser edgy, risky, debe propagarse sobre las publicaciones que hacen de la Ciencia Ficción y el Futurismo su pan de cada día. La búsqueda del sentido de novedad implica aventurarse:
“My problem is that when I look at a science fiction magazine I want to see an object that just shimmers and crackles with the electrical charge of speculative conception. Something with the spark of the new.”
— Warren Ellis.
Dicho esfuerzo aventurero por lo Nuevo nos habla también de las necesidades del ser humano por expresar sus inquietudes a través de otras palabras y conceptos; algo que no se haya visto antes pero que descubra algo que siempre ha estado dentro de nosotros mismos. Los autores de alcurnia dentro del género lo han entendido y perfeccionan esa formula en todo momento:
“Sci-Fi is not escapist literature because the apparent excursions of the genre are actually incursions: spaceships and aliens and the future and other planets are all metaphors which allow Sci-Fi writers to discuss aspects of human experience in a way that’s freed from the specifics of one situation.”
— Ursula K. Le Guin.
Ya sea a través de la introspección o la cautionary tale, la Ficción siempre encuentra en la realidad un terreno fértil para ponderar a dónde se dirige y lo que cualquier paso en falso puede provocar:
“Science Fiction should be prone to seizures and periods of self-wetting mania in which it tears the shit out of its surroundings. The moments where SF has been turned into a gibbering surreal catastrophe have been some of the best.”
— Steven McDonald.
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“It is the business of the future to be dangerous.”
— Alfred North Whitehead.
Los adelantos científicos, la modernización de la sociedad y la aproximación hacia una auténtica vida digital han impulsado a la literatura a sumergirse en los vértices en donde la realidad y la ficción se encuentran, y determinar si las distancias se han acortado o si seguimos aspirando a imposibles:
“My ultimate goal is to find a new, interesting and hopefully revelatory perspective on the contemporary world. I strongly believe in science fiction in its Wells-ian frame as a social fiction, using the future as a tool with which to examine the present.”
— Warren Ellis.
Tras el cambio de siglo y con una realidad interconectada y en constante apertura, el idealismo de la Ciencia Ficción se aproximó peligrosamente a una potencial fecha de caducidad, inducida quizás por el cinismo, la brecha generacional, la inequidad, el egoísmo, el sectarismo exacerbado y la corrupción endémica:
“God, it’s depressing, isn’t it? This is a year which most of us grew up knowing as The Future. Christ, it’s a year past 2000AD, which seemed sufficiently far away to do as the title of Britain’s most famous SF comic. But now… I see no crewed mission to Jupiter. I see no moon base. I see no big round space station, nor a transLunar Leonard Rossiter. Nor a decent videophone. The problem with the future is that it’s boring. Its big secret is that it’s the present, and the present is never as attractive as the future. It should be, but it’s not.”
— Warren Ellis, 14 de septiembre de 2001.
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“2001. Pah. I see no crewed mission to Jupiter. I see no boring men eating cheese sandwiches in their Moonflight carrier on their way to view an alien monolith. Pah, I say.”
— Warren Ellis, 15 de enero de 2001.
¿Ustedes creen que la constante preocupación por el Corto y el Mediano Plazo hayan posicionado a la Ficción en la ruta del escapismo?
“This J.G. Ballard novel we’re collectively writing as a species is pretty terrifying.”
— J.R. Carpenter.
Sin otra alternativa, la Ciencia Ficción, el Futurismo y la Ficción Especulativa intentan reposicionarse en el presente, en lo inmediato, para tratar de anticiparlo:
“I have no idea what refuture or refuturing really means, except that “refuturing” connects it in my mind with “rewilding.” The sense of creating new immediate futures and repopulating the futures space with something entirely divorced from the previous consensus futures.”
— Warren Ellis.
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“For too many of us, “the future” is a bizarre and overwhelming concept, where danger looms large amidst a shimmering assortment of gadgets and temptations. We imagine that, at best, the shiny toys will give us solace while the dangers unfold, and thoughts of the enormous consequences about to fall upon us are themselves buried beneath the desire for immediate (personal, economic, political) gratification. Under such conditions, it’s easy to lose both caution and hope […] we can define Neodicy, then, as an explanation of why a future that contains dangers and terrible risks can still be worth building.”
— Jamais Cascio.
¿Pero realmente el futuro tiene un límite? ¿Hemos llegado a él? ¿Quién va a crear al nuevo 2001, 2010, 2061 y 3001?
“We outlived the future. This is a good thing. I like it. I’ve outlived (Space) 1999 and 2000AD and 2001 and next year I clear BLADE RUNNER’s 2019. We’re barely two feet into the 21st Century and it’s all a blank sheet of paper from here. No maps for these territories. I like it. It’s freeing. Now we’ve gotten used to the speed of the 21C, we can all quit complaining about how near-future SF gets overtaken by the times so quickly and just swing crazily from here to 2101. I hope for, and fully expect, futures scenarios to get weirder and wilder, hyperlocal and supermodernglobal, very quickly. 2001 to 2018 has been the training ground for the New Next. I’m looking forward to the New Next. I outlived the old future. Give me a new one to live for.”
— Warren Ellis, 7 de agosto de 2018.
De lo que podemos estar seguros, es que en cada uno de nosotros está la ilusión de UN futuro, aún y cuando nos dure hasta el próximo día, y el siguiente:
“You’re assuming there is a future. The future is an illusion. We merely endure the ceaseless cycle of beginning-and-end until finally oblivion, living forever in a world with no tomorrow. But, for one, this will not be so. For one there will be no oblivion, there will be infinity.”
— Dustin Weaver.
Y crear ese futuro, ese infinito, bajo nuestros propios términos: